29 september 2022

Wat is intuïtief eten?

Je eetgedrag veranderen is super spannend. In deze blog leg ik je daarom graag meer uit over wat intuïtief eten inhoudt én hoe het jou kan helpen!

Het begin van intuïtief eten

Intuïtief eten is eigenlijk het tegenovergestelde van een dieet. Je leert om te eten vanuit interne honger- en verzadigingssignalen, zonder regels en restricties. Dit betekent dat je geen calorieën of hoeveelheden hoeft bij te houden, en dat er geen verboden producten zijn. In plaats daarvan leer je beter contact maken met je lichaam, waardoor je gaat aanvoelen wanneer, wat en hoeveel je moet eten.

De grondleggers van intuïtief eten zijn de Amerikaanse diëtisten, Evelyn Tribole en Elyse Resch. Zij brachten in 1994 het boek ‘Intuitive eating’ uit, die in 2020 door het Centrum van Intuïtief Eten vertaald is naar het Nederlands. In Amerika is de benadering erg populair en ook in België zie je de het intuïtieve eten steeds populairder wordt. Ondertussen maken ook in Nederland steeds meer diëtisten, leefstijlcoaches en andere hulpverleners kennis met het intuïtief eten.

Er is steeds meer wetenschappelijke onderbouwing, die aantoont dat intuïtief eten zorgt voor een hogere lichaamswaardering, een beter zelfbeeld én meer plezier in eten en bewegen.

De 10 principes van Intuïtief Eten

De methode achter intuïtief eten bestaat uit 10 principes. Als je hier voor het eerst aan begint, kunnen deze best wel overweldigend voelen. Daarom licht ik ze hieronder voor je toe:

Principe 1. Zet de dieetbril af

Grote kans dat als je dit leest, je ooit een dieet hebt gevolgd. Onder dieet verstaan we alles waarbij je jezelf beperkingen geeft en regels oplegt over voeding en bewegen.

Alle factoren in je omgeving die jou aanzetten tot diëten, noemen we ‘de dieetcultuur’. Denk bv. aan de miljoenen euro’s die gestopt worden in dieetmarketing, maar ook de perfecte plaatjes op social media, reclames en eetregels uit je opvoeding.

Ondanks al dat diëten, zijn we toch niet tevreden met ons lichaam en ons gewicht. Je kunt jezelf afvragen of diëten dan eigenlijk wel goed voor ons is. Misschien heb je er ook eigenlijk al lang genoeg van, maar weet je ook niet wat het alternatief is. Met dit principe leer je hoe je uit de dieetcultuur kunt stappen.

Dieetbril intuïtief eten Diëtist Kristen

Principe 2. Respecteer je hongergevoel

Hongergevoel Intuïtief Eten Diëtist Kristen

Een alternatief voor diëten, is leren eten volgens de honger- en verzadigingssignalen van je lichaam. Jonge kinderen doen dit ook; die zijn helemaal niet bezig met eetregels of slank zijn, maar voelen haarfijn aan wanneer ze honger hebben. Je kunt je misschien voorstellen dat als je altijd op tijd eet en voldoende eet, je ook veel minder last hebt van cravings en overeten.

Dit principe bestaat uit 2 onderdelen:

  • Beter leren aanvoelen van je lichaam
  • Verminderen van kritische gedachtes en barrières. Denk bijvoorbeeld aan gedachtes als: hoe kan ik nou alweer honger hebben, ik heb een uur geleden nog gegeten?

Principe 3. Sluit vriendschap met eten

Mag jij van jezelf alles eten? Door jezelf producten te verbieden, wordt de behoefte ernaar groter. Misschien haal je bepaalde producten zelfs helemaal niet meer in huis, omdat je bang bent dat je het anders allemaal in 1 keer opeet.

Door producten in te delen in goed/fout gebeurt er ook nog iets anders. Het eten van de ‘foute’ producten veroorzaakt een schuldgevoel en kritische gedachtes over onszelf. En vaak leidt dit dan juist weer tot overeten, want ‘nu is het tóch al fout gegaan’.

Met dit principe leer je neutraler kijken naar voeding en ga je oefenen met jezelf toestaan om alles weer te mogen eten.

Intuïtief Eten Sluit vriendschap met Eten

Principe 4. Stuur de eetpolitie weg

Intuïtief Eten Eetpolitie

De eetpolitie zijn al die kritische stemmen in je hoofd die jou vertellen dat je het fout doet, dat je dingen niet mag eten, dat je niet genoeg beweegt, dat je teveel calorieën hebt gegeten, noem maar op. Grote kans dat je dit leest en denkt: o ja, die stemmen herken ik wel.

Bij dit principe ga je deze kritische gedachtes in kaart brengen en leer je welke gedachtes je hier tegenover kunt zetten. Je kunt bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in gezonde voeding, zonder dat je hierbij streng bent over de calorieën. En je kunt objectief kijken naar een snoepbui, zonder dat je hier meteen een streng oordeel over hebt. Ook oefen je met het versterken van een verzorgende stem, die weerstand geeft tegen al die negatieve, kritische stemmen.

Principe 5. Ontdek voldoening

Voldoening is iets anders dan verzadiging. Waar verzadiging meer gaat om dat je fysiek vol zit, gaat voldoening meer over dat je dingen eet waar je echt zin in hebt. Je kunt bijvoorbeeld ongesmeerde volkoren boterhammen eten tot je vol zit, maar hier houd je waarschijnlijk toch niet echt een voldoenend gevoel aan over. Het stillen van die voldoening is super belangrijk, want dit geeft je weer plezier in eten.

Bij dit principe krijg je inzicht in wat voldoening voor jou inhoudt. Welke smaak, structuur en soort eten geeft jou een voldoenend gevoel, en hoe kun je dat toepassen?

Intuïtief Eten voldoening

Principe 6. Voel je verzadiging

Intuïtief Eten verzadiging

Vertrouw jij erop dat je kunt stoppen met eten als je vol zit? Er zijn verschillende redenen waarom mensen niet luisteren naar hun verzadiging en diëten heeft daar een groot aandeel in. Dit principe hangt daarom ook erg samen met andere principes. Als je jezelf toestaat om alles te mogen eten, je eet een voldoenende maaltijd en je eet zodra je honger hebt, dan is de kans ook veel groter dat je op tijd stopt met eten.

Je leert je bij dit principe je verzadigingssignalen beter herkennen en welke eetregels jouw tegenhouden (bv. je bord leeg moeten eten), werkt aan het verminderen van barrières en kritische gedachtes en onderzoekt welk effect verschillende soorten en hoeveelheden eten hebben op jouw verzadigingsgevoel.

Principe 7. Wees lief voor je emoties

Eten wordt vaak geassocieerd met emoties, en dit is helemaal niet erg! Maar als je eten gebruikt als copingsmechanisme, kan het wel in de weg gaan staan.

Door je bewust te worden van welke functies eten voor jou heeft (genot, straf, afleiding, comfort, verdoving), maak je het eerste begin van hier anders mee leren omgaan.

Als je bijvoorbeeld merkt dat je eet als je verdrietig bent, kun je onderzoeken welk gat er op dat moment opgevuld wordt. Waar heb je eigenlijk behoefte aan? Comfort? Gezelschap? Door je behoeften te (h)erkennen, kun je ze op een nieuwe manier leren invullen.

Intuïtief Eten lief voor je emoties

Principe 8. Respecteer je lichaam

Intuïtief Eten Respecteer je lichaam

Ieder lichaam is anders. Dat weten we wel, maar toch voelen we dat vaak niet. We zijn ontevreden over hoe het eruit ziet en focussen ons vooral – of alleen maar – op wat er beter kan. Als je alleen maar bezig bent met wat er niet goed is aan je lichaam, is het alleen ook heel moeilijk om er goed voor te zorgen.

Je lichaam respecteren betekent dat je je lichaam waardig behandeld en probeert om in je behoeften te voorzien, zoals voldoende eten, je comfortabel kleden en je lichaam liefdevol aanraken. Dit is heel moeilijk als je daarnaast ook nog bezig bent met wegen, meten en vergelijken.

Daarom ga je met dit principe aan de slag met het loslaten van je ideaalbeeld, het respecteren van je lichaam zoals het is en waarderen wat je lichaam kan en doet.

Principe 9. Beweging ‘voel het verschil’

Als je dingen herkende uit één of meerdere van de vorige principes, dan is de kans groot dat je dit ook herkent; sporten en bewegen met focus op afvallen, calorieën verbranden, compenseren of misschien zelfs om jezelf te straffen. Met dit principe verschuif je je aandacht juist naar hoe het voelt om je lichaam te bewegen. Ook kijk je naar de psychische valkuilen rondom bewegen, zoals bijvoorbeeld:

  • Het stelt te weinig voor
  • Ik heb geen tijd
  • Als ik niet zweet, dan telt het niet

Verder werk je aan het creëren van fijne voorwaarden, zoals comfortabele kleding, beweging vinden die je leuk vindt, eten waar je energie uit haalt en voldoende rusten.

Intuïtief Eten Bewegen

Principe 10. Eer je gezondheid

Intuïtief Eten Gezondheid

Wat is gezond eten binnen intuïtief eten? En hoe kun je voedzame keuzes maken zonder jezelf restricties op te leggen? Hopelijk weet je na het lezen van de vorige principes dat intuïtief eten betekent dat je aanvoelt wat goed is voor jou en je lichaam en dit respecteert. Hierbij kan het fijn zijn om het één en ander te weten over gezonde voeding. Als je je eetkeuzes bijvoorbeeld baseert op verzadiging en voldoening, dan helpt het om te weten welke voedingswaarde een product heeft.

Wat is Intuïtief Eten niet?

  • Een manier om onbeperkt alles te kunnen eten.
    De kern van intuïtief eten zit in goed voor jezelf zorgen, vanuit respect en waardering van jezelf en je lichaam. Als je onbeperkt alles eet, houd je geen rekening met wat je lichaam nodig heeft en luister je niet naar je verzadigingssignalen.
  • Een methode om af te vallen of aan te komen
    Als intuïtieve eter schommel je rond een setpoint gewicht. Dit is het gewicht wat het best past bij jouw lichaam, je bouw en je genetische aanleg. Het setpoint gewicht kan hoger of lager zijn dan je huidige gewicht. Meer weten over intuïtief eten, afvallen en het setpoint gewicht? Lees dan eens deze blog.
  • Een snelle oplossing (helaas!)
    Het maken van impactvolle veranderingen in je eetgedrag gebeurt niet in een paar weken. Als je hardnekkige dieetovertuigingen hebt, zal het zeker enkele maanden tot jaren duren om een intuïtieve eter te worden. Eigenlijk ben je nooit helemaal uitgeleerd; de ene periode gaat het makkelijker dan de andere. Dat is ook het mooie van intuïtief eten, het hoeft niet perfect.

Zelf een intuïtieve eter worden?

Door middel van de 10 principes leer je vanuit zelfwaardering en goed contact met je lichaam te  eten en bewegen, zonder jezelf beperkingen op te leggen. Intuïtieve eters hebben een hogere lichaamswaardering, een beter zelfbeeld en meer plezier in eten.

Ben je benieuwd of intuïtief eten iets voor jou is? Neem contact op en plan dan een gratis kennismakingsgesprek in!

Diëtist Kristen - Eten op Gevoel
KvK nummer: 85647381


Lid van de DCN,
Geregistreerd diëtist in KP
© 2023 Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacy
Dietist Kristen

Hi, Heb je een vraag over intuïtief eten?

Stuur een berichtje