29 april 2022

Stop met diëten!

4 nadelen van diëten waar we het niet genoeg over hebben.

Stop met diëten!

‘Een andere kijk op eten en gewicht’, dat is de slogan van mijn bedrijf. Ik zou je namelijk graag willen helpen om anders te gaan denken over eten, over je gewicht en over hoe je lichaam eruit ziet. We zitten op dit moment met zijn allen in ‘de dieetcultuur’, waarbij het heel normaal is om diëten en je geprezen wordt als je snel gewicht verliest. 

Hoe we elkaar verleiden tot diëten

‘Ik ben begonnen met Weightwatchers/Intermittend fasting/koolhydraatarm dieet/ander dieet en het is best te doen. Ik ben in 2 maanden al 10 kg afgevallen!’  

Wauw! denk je dan. Misschien moet ik ook maar beginnen aan dit dieet, want ik wil ook wel 10 kg afvallen! En eerlijk, ik heb hier jaren voor gestudeerd, maar het is geen rocket science: Je kunt 10 kg afvallen in 2 maanden. Jij ook. Best makkelijk zelfs ook nog! Het is verleidelijk om nu te stoppen met lezen, alle snoep uit je kast weg te gooien en te beginnen met van die muffige maaltijdrepen. Maar, lees even verder. Er zijn een aantal dingen die je moet weten voor je begint met diëten:

1. De eerste 1-2 kilo is vocht

Als je minder suiker- en zoutrijke producten eet, zoals snoep, koek, en kant-en-klaarmaaltijden, verlies je vocht. Als je dit weer gaat eten, houdt je lichaam het vocht weer vast. Dit is vaak ook het moment waarop we ons doodschrikken op de weegschaal omdat we 2 kilo zijn aangekomen in 1 weekend. Geen paniek, het is maar vocht. Je moet 7000 calorieën EXTRA eten om 1 kilo aan te komen. En tenzij je hebt meegedaan aan zo’n Amerikaanse hotdog-eet competentie, zul je dat niet redden in 1 weekend.

2. Je verliest spiermassa

Spiermassa hebben we nodig om.. eigenlijk álles te doen. Hoe minder spiermassa, hoe meer kans dat we blessures oplopen, dat we vallen, dat we dat kleine sprintje naar de trein niet redden en iedereen uit het treinraampje kijkt hoe jij hijgend en puffend voor een dichte deur staat. Ook je hart is een spier, en je zult het met me eens zijn dat we die nodig hebben.

3. Je lichaam slaat alarm

Er is voor je lichaam namelijk geen onderscheid tussen ‘die paar kerstkilo’s verliezen’ en een hongersnood. Als je lichaam het idee heeft dat het te weinig voeding krijgt, gaan er een aantal systemen in werking. Die systemen zorgen ervoor dat je lichaam zuiniger omgaat met de energie die het krijgt, dat je stofwisseling omlaag gaat en dat je meer honger krijgt. Je zult herkennen dat een dieet aan het begin een stuk makkelijker voelt dan na een paar weken of maanden.

4. Diëten is niet duurzaam

Het grootste deel van de mensen (zo’n 80-95%) komt het gewicht dat ze afvallen met diëten in de daarop volgende jaren weer aan. Het is dus niet alleen moeilijk vol te houden, maar het wordt ook weer teruggedraaid. Al die moeite voor niks! En je krijgt er vaak ook nog gratis een gevoel van falen bij.

Wil je nu nog steeds beginnen aan een dieet? Dan wens ik je heel veel succes en hoop ik oprecht dat je bij het kleine groepje mensen hoort waarbij het werkt en die het gewicht blijvend kwijtraken.

Ben je na het lezen van dit artikel afgestapt van je dieetwens, maar ook niet tevreden met je huidige eetpatroon en/of je relatie met eten? Dan nodig ik je graag uit om te kijken naar mijn traject Eten op Gevoel. Je kunt altijd eerst een gratis kennismakingsgesprek bij me inplannen, waarin we samen kijken waar je mee aan de slag zou kunnen, en je al je vragen kunt stellen over het traject!

Diëtist Kristen - Eten op Gevoel
KvK nummer: 85647381


Lid van de DCN,
Geregistreerd diëtist in KP
© 2022 Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacy
Dietist Kristen

Hi, Heb je een vraag over intuïtief eten?

Stuur een berichtje