11 mei 2022

4 factoren die jouw energiebehoefte beïnvloeden

Welke dingen beïnvloeden jouw energiebehoefte en hoeveel invloed heb je hier zelf op?

4 factoren die jouw energiebehoefte beïnvloeden

Je bent het vast met me eens dat een jonge man die regelmatig sport meer energie nodig heeft dan een oudere dame die af en toe in de tuin werkt. Maar wist je dat we eigenlijk allemaal een andere energiebehoefte hebben die van heel veel factoren afhangt? Hieronder noem ik 4 factoren die jouw energiebehoefte beïnvloeden:

1. Spierweefsel

Spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel. Als jij meer bent gaan trainen en je spierweefsel toeneemt, verhoogt je energiebehoefte dus ook. Plus dat het herstel van je spieren na krachttraining extra energie kost en dit kan wel tot 24 uur na het sporten aanhouden!

2. Beweging

Regelmatig wordt beweging gebruikt als een manier om (sneller) af te vallen, omdat je hierdoor meer energie verbruikt. We vergeten dan alleen dat je lichaam ook voldoende energie (uit voeding!) nodig heeft om goed te kunnen presteren. Onvoldoende energie zorgt o.a. voor moeizamer herstel na het sporten en een hogere kans op blessures, waardoor je alsnog stil komt te zitten. Niet handig.

3. Stress

Stress speelt een veel grotere rol in onze gezondheid dan we willen toegeven. Fysieke stress die het lichaam ervaart tijdens bv. ziekte of herstel na een operatie kost veel energie. Mentale/psychische stress heeft een grote impact op ons lichaam (zoals een verhoogde kans op hartproblemen) en zorgt er vaak voor dat we minder of juist meer gaan eten dan we zouden willen.

4. Afvallen

Als je al lang bezig bent met diëten, heeft jouw lichaam al een lange tijd heeft moeten functioneren met minder energie. Om te zorgen dat jij je dagelijkse taken kunt blijven doen, gaat het lichaam vet- en spiermassa verbranden, maar ook iets spaarzamer om met de energie die het krijg. Je energiebehoefte kan hierdoor lager worden, zeker als je ook weinig beweegt. Dit is een reden waarom het soms voor mensen die al heel lang bezig zijn met diëten steeds iets moeilijker wordt om af te vallen.

Diëten en energiebehoefte

Er is niet 1 vaste energiebehoefte waar we ons aan kunnen houden. Daarom is het raar dat er veel diëten zijn die een vaste hoeveelheid eten voorschrijven, ongeacht wie het dieet volgt. Dit doen ze, omdat de makers van het dieet weten dat jij wil afvallen en het liefst zo snel mogelijk. Ze weten ook dat het dieet waarschijnlijk niet gaat lukken, dus bedenken de makers van het eerste dieet alvast een volgend dieet, waar ze opnieuw goed aan gaan verdienen. Hopelijk trap je hier, na het lezen van dit stuk niet meer in. Je kunt je lichaam beter goed voeden, met voldoende energie en met gezondheidsdoelen die beter haalbaar en makkelijker vol te houden zijn.

Diëtist Kristen - Eten op Gevoel
KvK nummer: 85647381


Lid van de DCN,
Geregistreerd diëtist in KP
© 2022 Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacy
Dietist Kristen

Hi, Heb je een vraag over intuïtief eten?

Stuur een berichtje